مادرانی که از فرزندان خود متولد شدند!!

 


مادران روسری سفید
مادران روسری سفید

مادران روسری سفید یا مادران میدان مایو زنانی بودند که در آرژانتین تاریخ ساز شدند

در سال ۱۹۶۷ژنرال خورخه ویدلا با یک کودتای نظامی قدرت را در آرژانتین تصاحب کرد هدف از کودتا از بین بردن نیروهای اپوزیسیون و مترقی جامعه‌ی آنروز آرژانتین بودتا مخالفین کودتای ژنرال ویدلا نابود شوند. به دلیل اینکه نیروهای آزادیخواه هیچ جرمی جز آزادیخواهی نداشتند ژنرال ویدلا و همدستانش نمیتوانستند علنی آنها را سرکوب کنند و یا آنها را از بین ببرند و نه میتوانستند نیروهای آزادیخواه را محاکمه کنند به همین دلیل ژنرال ویدلا و رژیمش تصمیم گرفتند که نیروهای اپوزیسیون باید  ناپدید شوند.

پرواز مرگ

 بدین ترتیب در آنچه که  جنگ کثیف نام گرفت سی هزار نفر از فعالان چپ، آزادیخواهان و سایر فعالان اپوزیسیون ناپدید شدند. یکی از شیوه های قتل عام که هزاران قربانی گرفت "پرواز مرگ" نامیده میشد. جنایتکاران ابتدا دستگیرشدگان را بیهوش میکردند و سپس آنها را سوار هلیکوپترهای نظامی کرده و نهایتا از ارتفاع هزار متری به دریا پرتاب میکردند. جنایتکاران تمام لباسهای قربانیان را در می آوردند و میسوزاندند تا هیچگونه اثری از قربانیان بجا نماند.

جنبش مادران روسری سفید

در چنین شرایط خفقان آوری، مادران چندتن از ناپدید شدگان جنبشی را بنیان گذاشتند که کم کم به کابوسی برای ژنرال ویدلا و سایر جنایتکاران تبدیل شد. روز ٣٠ آوریل ١٩٧٧ چهارده مادر با در دست گرفتن عکسهای فرزندانشان در مقابل کاخ ریاست جمهوری در"میدان مایو" حاضر شدند. این جنبش به همین دلیل "مادران میدان مایو" نام گرفت. این جنبش که با حضور چهارده مادر شروع شد به سرعت رشد کرد و هرروز و هر هفته مادران بیشتری به آن پیوستند. آنها هر هفته در میدان مایو تجمع میکردند، عکس فرزندانشان را در دست میگرفتند و خواهان یافتن فرزندانشان بودند. بسیاری از این مادران خود ادامه دهنده راه و مبارزه فرزندانشان شدند، آنها میگفتند " ما اولین مادرانی هستیم که از فرزندان خود متولد شده ایم". علیرغم اینکه چند تن از این مادران قهرمان خود قربانی رژیم ژنرالها شدند اما جنبش دادخواهیشان هرروز وسیعتر و قدرتمند تر میشد.

محاکمه جنایتکاران

 تا در نهایت ژنرال خورخه ویدلای جنایتکار در مقابل قانون قرار گرفت و در سال ١٩٨٥ به جرم آدم ربایی، شکنجه و قتل به حبس ابد محکوم شد. در سال ١٩٩٠ رئیس جمهور وقت آرژانتین به نام کارلوس منم او را عفو کرد. اما در نتیجه اعتراضات شدید مردم و خانواده قربانیان فرمان عفو لغو شد و ژنرال دوباره به زندان برگشت. ویدلا همچنین به جرم " تروریسم دولتی" به حبس ابد و به جرم ربودن فرزندان نوزاد زنانی که در زندان به قتل رسیده بودند به پنجاه سال حبس محکوم شده بود. این ژنرال جنایتکار در سال ٢٠١٣ در سن ٨٧ سالگی در حمام زندان زمین خورد و مرد. امروز اسم خورخه ویدلا و همدستانش یادآور فساد و ویرانی و جنایت علیه بشریت است.

تکرار تاریخ

تکرار تاریخ چیزی مشابه آنچه در آرژآنتین اتفاق افتاد بود اما در ابعادی وسیعتر و جنایتکارانه تر. در سال ۱۳۶۷ خمینی طی حکمی فرمان قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی که عمدتا از مجاهدین خلق بودند و بسیاری از آنان نیز مدتها از پایان دوران محکومیتشان گذشته بود را صادر کرد و این حکم توسط هیئت مرگ خمینی به اجرا در آمد در همین رابطه آیت الله منتظری این جنایت را افشا کرد که بعدها سند صوتی آن به دست همه رسید و ابعاد این جنایت هولناک را برملا کرد و دستان خون‌آلود خمینی را به همه نشان داد و اکنون امتداد جنبش مادران روسری سفید در خونخواهی قتل عام تابستان۶۷ ادامه دارد و تا محاکمه آمران و عاملان این جنایت ادامه خواهد داشت.

نظرات

پست‌های پرطرفدار