«آخرین دختر»

کتاب نادیا مراد
نادیا مراد از سوی وزارت مهاجرت عراق به طور رسمی برای کسب جایزه صلح نوبل به خاطر آگاه کردن دنیا از رنج های زن عراقی به ویژه زنان ایزدی در مناطقی که تحت اشغال داعش بودند، نامزد شد و این جایزه را دریافت کرد
او پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌هایش برای مبارزه با بردگی زنان ایزدی، جایزه ساخاروف پارلمان اروپا را دریافت کرده بود.
«نادیا مراد باسی طه» زن ایزیدی عراقی از روستای کوجو در سنجار در استان نینوا و متولد ۱۹۹۳ است. او از جمله 7 هزار زن ایزدی بود که در سال 2014 زمانی که 19 سال سن داشت توسط داعش به عنوان برده جنسی به اسارت درآمد
او سال گذشته (2017) کتابی به نام «آخرین دختر» منتشر کرد و به بازگویی رنج و مصیبت های خود پرداخت. چرا آخرین دختر؟ چون می خواهم «آخرین دختری در دنیا باشم که این اتفاق برایش افتاده است.» او در کتابش نوشت: دستکم طی ده سال گذشته یعنی از وقتی که عراقی ها گرفتار جنگی شدند که آمریکایی ها سال 2003 به راه انداختند و تبدیل به درگیرهای محلی باطل و تروریسم تمام عیار شد، فاصله میان خانه های ما بیشتر شده است.
مراد در کتاب خود نوشته که داعش پس از قتل ساکنان روستا از جمله مادر نادیا مراد و شش نفر از برادرانش، وی را به کنیزی بردند. نادیا مراد به همراه ۱۵۰ زن دیگر به موصل برده شدند. وی در ابتدا به عنوان برده جنسی به یکی از تروریستهای ارشد داعش فروخته شده بود. این عنصر داعشی در عین حال 3 زن دیگر را به بردگی خود گرفته بود.
نادیا سرانجام دیروز 5 اکتبر 2018برنده نوبل صلح شد و به رویترز گفت: «این جایزه را با همه ایزدی ها، همه عراقی ها، کردها و همه اقلیت ها و بازماندگان خشونت های جنسی در سراسر دنیا قسمت می کنم.

نظرات

پست‌های پرطرفدار